18.04.13

Salve Regina

Religioon on siin hästi nähtav ja kuuldav ning, mis veelgi kütkestavam, sageli ka tuntav. Loomulik, et sisse elades püüad ka seda aspekti siinsest elust mõista. Niisiis pidasin siis omaltki poolt lihavõttepühad kohalike tavade lainel ja mitte üksi vaatlejana, vaid, hm, ohjeldatud ning skeptilisel, kuid siiski igati lugupidaval moel ka osalejana.

Pühade-nädala sissejuhatuseks käisin Mosta linnas vaatamas nende kuulsat Jumalaema Taevaminemise kirikut selle kaarjast, suurejoonelise kupliga arhitektuurist tuleneva „igapäevanimega“ Rotunda. Sattusin kohale missa alguseks, nii-et sain sellest tagareas osa – tõusin koos teistega sobival ajal püsti ja käitusin muidu ontlikult, ühelegi rituaalile vahele ei seganud. Kohalikud peavad seda kirikut eriliseks, sest sinna 1942. aastal missa ajal langenud lennukipomm ei plahvatanud, kuna jumalaema segas vahele. See peab olema kurat, kes mind kiusas küsima, et kus jumalaema siis oli, kui ta kogu ülejäänud saare lasi kivihunnikuks muuta. Panin kiusatusele vapralt vastu. Kas mulle siis ei ole siin leebe visadusega korduvalt selgeks tehtud, et While history is debatable, faith is indisbutable (e.k. umbes „Kuigi ajalugu on vaieldav, siis usk ei ole“)? Teoloogid on teine asi, tavaline kirikuskäija… ei küsi. Mina olen ju ometi teisel poolel, nii-et…

Edasi võtsin ette pühade-neljapäeva traditsiooni külastada jumalaema altarit ühe päeva jooksul seitsmes kirikus (no teoreetiliselt on muidugi eesmärgiks palvetada kõigi nende altarite ees, sedavõrd ma siiski ei hardunud (ega paistnud seda tegevat ka paljud teised kohalolijad), kuigi elamus oli unustamatu). Sõitsin linnakesse nimega Rabat, mis on „müür müüris“ kõrvuti vana hüljatud pealinna Mdina’ga (hääldus umbes imdiina). Rabat oli kunagi selle eeslinnaks. Praegu pulbitseb siin ikka veel ka igapäevaelu, vana pealinn on aga pigem turistisihtkoht (seda hüütakse Vaikseks Linnaks, inglise keeles Silent City, eks see hüüdnimi juba räägib ka enda eest). Rabati tänavad muutusid õhtu kulgedes järjest rahvarohkemaks, jalutati pereti ühest kirikust teise, kirikud olid hämarad ja vaiksed, jumalaema kuldsed-helesinised altarid ülevoolavalt kaunistatud  ja pimedas kirikus välja valgustatud. Pühade puhul oli osa küünlaid ka tõepoolest ehtsad, muidu on siin mindud ka altarite puhul rohkete elektriküünalde teed. Kindlasti praktiline, aga…

Jumalaema altarid asuvad kirikusaalis külgedel, nii-et selle õhtu puhul oli ka toolide suund ümber seatud. Kirikutes oldi väga vaiksed, igaüks palvetas ja/või mõtles omaette, paistis nii, et kombeks on võtta igas kirikus aega kümmekond minutit. Seejärel tõusti, annetati altari ees olevasse kastikesse ja lahkuti tänavale või järgmisse kirikusse. Ja lõpuks muidugi mindi hilisele õhtueinele. Linnakese kohvikud-restoranid-pastizzeria’d olid tulvil.

Kohalikud seletasid, et pärast neljapäevast ringiliikumist ollakse reedesel leinapäeval vaiksed ja kodused. Jeesuse ristil suremise ajaks peetavat päeval kl 3, siis kogunevad usklikud kirikutesse vaiksele palvele. Reedel-laupäeval kirikukelli ei helistata.

Sain osa ka Rabatis Püha Pauluse kirikus (San Pawl malta keeles, St. Paul inglise keeles) toimunud missast. Turistidele on kirikusse sissepääs päevasel ajal, õhtul on kirik arusaadavalt avatud vaid, nojah, asja pärast. Nii-et ma tegin ka siis asja. Kogesin jälle, kuivõrd teravduvad kõik aistingud, kui sõnadest aru ei saa. Ilmselt lähed alateadlikult nii stressi, et tähelepanuvõime paneb maksimumi välja. Helid, lõhnad, valgus, ilmed tundusid eriti intensiivsed. Väga teatraalne sündmus igatahes. Tseremooniad viidi väärikalt läbi (preester pesi mõnedel auväärt koguduseliikmetele sümboolselt jalgu, jagati armulauda jm) ning asjaosaliste näolt oli näha helgust. Särasilmsed kooripoisid tegid nägusid ja lõid kogenult risti ette. (Mina muidugi mõtlesin neid vaadates katoliku kiriku pedofiiliaskandaalidele.) Kõrval istus isa aastat viiese pojaga, õpetas tedagi õigel kohal püsti tõusma ja risti ette lööma – jälgides, kuidas ta vahepeal tasakesi poisile teenistuse kulgu kommenteeris, on selge, et nägin tulevast kooripoissi. Me vahetasime noormehega (ma ei mõtle isa, eks ole) mõistvaid pilke, kui ta vahepeal oma mänguasja sõrmede vahel keerutas ja ohkas. Aga ei mingit virinat igatahes.

Ja jutluses oli eestikeelne sõna "kullerkupp".:) Ma ei hakanud uurima, mis see siis tegelikult ikkagi tähendada võis. Ilmselt paraku siiski mitte midagi Eesti flooraga seonduvat.


Reede öösel tegin kaasa suure osa 27-km palverännakust saare ühest otsast teise, vt kaarti - minu matk on seal sinisega ja lõplik sihtkoht rannikul eraldi märgitud. (Vt ka Times of Malta artiklit.) Põhimõtteliselt oli tegu rõõmsa matkaga läbi sooja suveöö, aeg-ajalt eine- ja puhkepeatused, pime sumedus ümberringi, vahepeal merd, siis künkaid, kaugel paistmas kaunilt välja valgustatud kirikud. Maltal on tänavavalgustus soojalt kollakasoranž, mitte sinkjas nagu meil Eestis kombeks. Valgustab vähem, aga tunne on palju parem. Maltalased olid tulnud valdavalt seltskondadena, sõbrad-sõbrannad-pered, paljud polnud kuigi sportliku riietuse ega olekuga ning ilmselt ei plaaninudki kilomeetreid lõpuni kaasa teha, tegu oli sotsiaalse sündmusega. Kogu aeg räägiti-räägiti-räägiti, mina ei saanud muidugi eriti millestki aru, see oli nagu taustamuusika.  Mulle tundus vastuoluline, et vahepeal „lõigati“, sõideti autoga edasi näiteks. Ja no patukahetsus… Ehk oli neidki, kelle jaoks sellel sündmusel oli tõesti mingi spirituaalne eesmärk, aga üldiselt ikkagi meeldiv heategevuslik seltskonnaüritus. Eks siin ole nagu inimühiskonnas ikka, et mingil ettevõtmisel ei ole kunagi ainult üks põhjus, aga mõnda põhjust kommunikeeritakse avalikult ja teistest rääkimist ei peeta viisakaks.

Osalustasu 10 eurot läks annetuseks. Mina, va põhja- ja idaeurooplane, vaatasin imestusega, et annetus pisteti niisama läbipaistvasse kasti, ei mingit tshekki ega allkirja ega muud distsiplineerivat – ju siis ei tule siinses moraalses kliimas kõne allagi, et keegi annetab Mellieha Jumalaema Sünni kiriku ees heaks otstarbeks (laste vähiraviks) ja need, kes annetusi koguvad, ei kasuta neid ausalt.

Pühapäeval oli taas kohane rõõmus olla, sest Ta On Üles Tõusnud. Sõin ära ühe lihavõttekoogi figolla - sarnaneb Eesti maiustest kõige rohkem aleksandrikoogile, aga on pehmem ning keskele on paigutatud poolik kuldpaberis šokolaadimuna. Kõhklesin tükk aega, et kas osta ansambli New Direction pildiga figolla, sest see tundus lihtsalt nii sürreaalne, aga piirdusin ikkagi ühe väiksema lambakujulisega.

Mulle tundus väga tore, et pühade lõpuks oli mitmes kohas ilutulestik. Tõepoolest, kõik ju hästi – Tõusis Üles, hurraa! Armastan maltalasi ja nende ellusuhtumist, tõsijutt.